Heeft Nieuw-Zeeland binnenkort nog maar één grote speler op het gebied van lokaal televisienieuws? De aangekondigde sluiting van Newshub, een van de twee grote nieuwsorganisaties van het land, dreigt de media-diversiteit ernstig te beknotten.
De schokgolf die door de Nieuw-Zeelandse mediawereld gaat, is voelbaar. Warner Bros. Discovery, de eigenaar van Newshub, heeft besloten de nieuwsredactie per 30 juni te sluiten. Dit besluit, aangekondigd tijdens een spoedbijeenkomst voor medewerkers, betekent het verlies van honderden banen en het einde van het vlaggenschip, het 6 uur journaal, na 34 jaar op de buis. De website van Newshub zal ook verdwijnen. Dit alles gebeurt in een tijd waarin de media-industrie al onder druk staat, met dalende advertentie-inkomsten als belangrijkste boosdoener.
Aspect | Details |
---|---|
Organisatie | Newshub (onderdeel van Warner Bros. Discovery) |
Locatie | Nieuw-Zeeland |
Sluitingsdatum nieuwsredactie | 30 juni |
Einde van de 6 uur journaal | Na 34 jaar |
Aantal banen betrokken | Ongeveer 300 |
Hoofdoorzaak sluiting | Dalende advertentie-inkomsten en een combinatie van negatieve factoren |
Impact op de concurrentie | Potentiële monopoliepositie voor TVNZ (staatstelevisie) |
Impact op Sky Open | Verlies van prime-time nieuwsbulletin |
Eerdere signalen | Eerdere voorstellen om kosten te reduceren |
Reactie Premier | Schokkend |
De aankondiging van de sluiting volgde op een periode van onzekerheid en bezuinigingen binnen het bedrijf. De voorstellen om de kosten te drukken werden al eerder geopperd, en nu lijkt de situatie dusdanig verslechterd dat een ingrijpender maatregel onvermijdelijk was. Volgens Kyne, de verantwoordelijke bij Warner Bros. Discovery, zijn de marktomstandigheden een belangrijke factor. Sinds medio 2022 is er ongeveer 100 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten verloren gegaan, wat de beslissing verder heeft aangewakkerd.
De reacties op de sluiting zijn overwegend negatief. Premier Christopher Luxon werd ongeveer 45 minuten voor de personeelsbijeenkomst geïnformeerd en sprak van een shocking situatie. De sluiting van Newshub heeft niet alleen impact op de medewerkers, maar ook op de kijker. De 6 uur journaal, dat al jarenlang een vertrouwd gezicht was op de Nieuw-Zeelandse televisie, verdwijnt van het scherm. Zonder Newshub zal TVNZ bijna een monopoliepositie krijgen op het gebied van lokaal televisienieuws. Dit kan leiden tot minder diversiteit in berichtgeving en een beperktere keuze voor kijkers.
Naast het nieuws op TV3 produceerde Newshub ook het nieuwsbulletin van 17.30 uur voor Sky Open. De sluiting van Newshub betekent dus ook een gat in de prime-time programmering van Sky Open, waardoor het kijkerspubliek eveneens minder opties krijgt. De sluiting van Newshub is de grootste en meest verregaande nieuwssluiting in de periode na de COVID-19-pandemie. Telkens wanneer we denken een stabiele basis te hebben, komt er weer iets langs dat het onstabiel maakt, aldus Kyne in een eerdere verklaring, waardoor we gedwongen worden om te kijken naar manieren om de kosten verder te reduceren.
De sluiting heeft een enorme impact op de journalisten, presentatoren en productiemedewerkers. De sluiting betekent het einde van hun banen. Onder de getroffen medewerkers bevinden zich bekende namen als Sam Hayes en Mike McRoberts, die afscheid zullen moeten nemen van hun publiek. De laatste dag van Newshub is officieel 31 juli. De sluiting van de website van Newshub bevestigt dat de Nieuw-Zeelandse media-industrie in zwaar weer zit.
De vraag of Nieuw-Zeeland te klein is voor twee televisienetwerken wordt door deze gebeurtenis opnieuw actueel. De consolidatie van de media-industrie, in combinatie met de dalende advertentie-inkomsten, dwingt bedrijven tot moeilijke beslissingen. De gevolgen van de sluiting van Newshub zullen de komende maanden en jaren voelbaar zijn, en de impact op de media-diversiteit verdient dan ook de nodige aandacht.


