Zijn de prijzen van vliegtickets naar ongekende hoogten aan het stijgen, en zo ja, wat is de werkelijke impact op onze portemonnee?
De recente ontwikkelingen rondom Air New Zealand en de stijgende ticketprijzen suggereren dat de kosten van reizen aanzienlijk zijn toegenomen, met procentuele stijgingen die variëren van 34% tot maar liefst 297%.
De luchtvaartmaatschappij Air New Zealand, die traditioneel bekend staat als de nationale trots van Nieuw-Zeeland, heeft de afgelopen periode de nodige stof doen opwaaien. Onderzoek naar de prijsontwikkeling van hun tickets heeft een verontrustend beeld geschetst. Door de prijzen van elf vluchten in 2023 en 2024 te vergelijken met die van dezelfde routes in de periode 2019-2021, kwam men tot de conclusie dat, op één uitzondering na, vrijwel alle vluchten aanzienlijk duurder zijn geworden. De prijsstijgingen varieerden aanzienlijk, met percentages die schommelden tussen de 34% en een schokkende 297%.
De reactie van Air New Zealand was er een van verdediging, waarbij de resultaten als misleidend werden bestempeld. Desondanks is de tendens van stijgende prijzen niet te ontkennen. Dit komt op een moment dat de luchtvaartmaatschappij te maken heeft met een afnemende binnenlandse vraag en een competitieve Noord-Amerikaanse markt. Deze combinatie heeft geleid tot een neerwaartse bijstelling van de winstverwachtingen voor het volledige jaar. De prognose voor de winst voor belastingen voor het financiële jaar 2024 werd naar beneden bijgesteld tot een range van $190 miljoen tot $230 miljoen, aanzienlijk minder dan de eerdere raming van $200 miljoen tot $240 miljoen, en een forse daling ten opzichte van de $280 miljoen van 2023.
Deze economische tegenwind heeft Air New Zealand ertoe aangezet om de mogelijkheid van verdere prijsverhogingen te overwegen, mede om de stijgende kosten te dekken. Deze aankondiging volgde op een daling van 38% in de tussentijdse winst en de voorspelling van een nog slechtere tweede helft van het jaar. De situatie heeft ook de aandacht getrokken van overheidsinstanties. De minister heeft zijn bezorgdheid geuit over de impact van de stijgende prijzen op de consumenten en benadrukt het belang van concurrerende tarieven.
De CEO van Air New Zealand, Billie Moore, heeft de kwestie van de stijgende prijzen niet ontkend. Recent onderzoek van Stats NZ toonde aan dat de binnenlandse vliegtarieven een verdere bijdrage leverden aan de kosten van de levensonderhoud voor Nieuw-Zeelanders, met een stijging van 7,4% in februari vergeleken met januari. Daarnaast heeft Air New Zealand niet alleen de binnenlandse tarieven verhoogd, maar ook de kosten van extra opties, zoals het inchecken van bagage, met $10 verhoogd.
De Nieuw-Zeelandse Luchthavenvereniging heeft de situatie verder in perspectief geplaatst. Volgens hun analyse heeft Air New Zealand in het jaar eindigend in september 2023 de gemiddelde tarieven op het binnenlandse netwerk verhoogd met $51 tot $200 per enkele reis, wat een stijging van 34% betekent. Deze cijfers onderstrepen de aanzienlijke impact die de prijsverhogingen hebben op de consument.
De toenemende kosten zijn een samenspel van factoren, waaronder de stijgende inputkosten en de nasleep van de COVID-19 pandemie. De regering overweegt maatregelen om de luchtvaarttarieven betaalbaarder te maken. Dit benadrukt de complexiteit van de situatie en de noodzaak van een geïntegreerde aanpak.
De situatie heeft ook directe gevolgen voor reisagenten, die door Air New Zealand op de hoogte zijn gesteld van de tariefverhogingen. Dit plaatst de reisagenten in een lastige positie, omdat zij de consumenten moeten informeren over de hogere kosten en tegelijkertijd concurrerende alternatieven moeten zoeken.
De consumenten worden de dupe van deze prijsstijgingen. De combinatie van hogere ticketprijzen en de stijgende kosten van extra's zoals bagage-inchecken, maken reizen in Nieuw-Zeeland duurder dan ooit. Dit heeft gevolgen voor zowel de binnenlandse reizen als de internationale vluchten, waardoor het reizen voor veel mensen minder toegankelijk wordt.
De vraag die rijst, is hoe deze trend te keren. De overheid, de luchtvaartmaatschappijen en de consumenten moeten samenwerken om oplossingen te vinden. Dit kan inhouden dat de overheid de concurrentie op de luchtvaartmarkt bevordert door te investeren in de infrastructuur van luchthavens. Tegelijkertijd moeten luchtvaartmaatschappijen efficiëntere manieren vinden om hun kosten te beheersen en eerlijke tarieven aan te bieden. En consumenten kunnen bewuster omgaan met hun reisplannen, door bijvoorbeeld prijzen te vergelijken en te profiteren van speciale aanbiedingen.



